lördag 9 januari 2010

Att vara deprimerad är att vara utan hopp

Den framgångsrika engelska författaren Marian Keyes, som skrivit flera storsäljande romaner (till exempel Sushi för nybörjare och Är det någon där?) har en hemsida där hon publicerar ett nyhetsbrev varje månad. Men i oktober, november och december kom inget nyhetsbrev. I sitt januaribrev förklarar författaren varför. Marian Keyes har drabbats av sin svåraste depression någonsin. ”Jag kan inte äta, jag kan inte sova, jag kan inte skriva, jag kan inte läsa, jag kan inte tala med folk. Och det värsta är att jag inte tror att jag någonsin kommer att bli bättre”.

Marian Keyes har inte ett lätt liv. Hon har alltid varit benägen för att få depressioner och försökte ta sitt liv när hon var 30. Hon har också flera år som alkoholist bakom sig. Hennes hemsida hittar du på mariankeyes.com. Januaribrevet slutar med en rad upplyftande citat som tröst för andra svårt nedstämda.

Att vara djupt deprimerad är att leva i ett tröstlöst helvete. Vi som aldrig varit där kan inte föreställa oss det. Själv vet jag hur det är att gå med en långvarig lätt depression, det är inte heller något jag önskar någon annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar