måndag 25 januari 2010

Johan Hakelius och Sissela Kyle

Nyss berättade Åsa Beckman i DN om hur författaren Stig Larsson en gång gjorde ned henne på ett otrevligt sätt vid ett timslångt möte i tidningshuset utan att någon enda ingrep till hennes försvar. Oavbrutet manligt förtryck.

Spanarna är ett radioprogram med tre män och en kvinna. Johan Hakelius spaning häromdagen (22 januari) handlade om sociologen Max Weber: ”Det, Sissela, är inte han som uppfann grillen”. Alla skrattade. Varför säger Hakelius så? Varför inte: ” Det, Ingvar, är inte Weber som uppfann grillen” eller ”Göran, det är inte Weber med grillen”. Men en man driver inte med en annan man, hur skulle det se ut. Den enda kvinnan i församlingen kan man skoja med och rubriken för den här typen av skämt är ” kvinnor har hönshjärnor och har inte reda på mycket”.

Sissela Kyle sa inget, hon skrattade. Jag hoppas att hon efter programmet tog upp med Johan Hakelius vad han sagt och att han bad om ursäkt. Och om det händer igen, hoppas jag att Kyle säger ifrån. Det är först när männen kan vänta sig en skarp kommentar direkt i ett pågående program som det här beteendet kommer att upphöra.

Och hur skulle hennes kommentar ha kunnat låta? Kanske så här: ”Och varför vänder du dig till mig? Vad får dig att tro att just jag förknippar namnet Weber enbart med en grill? Innan du går vidare i din spaning vill jag gärna veta det.” Sissela Kyle kan säkert leverera den uppfordrande repliken i en vänlig, humoristisk men bestämd ton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar