tisdag 12 januari 2010

En sparkstötting borde alla ha


Ett roligt sätt att motionera på vintern är att åka spark. Eftersom hela strandpromenaden grusas (nog kunde man lämna en meter grusfritt för sparkister?) åker jag på Sigtunafjärden där det finns en plogad bana. Så härligt att sätta den broddade foten i isen och sparka iväg!

Att sparka är ett underskattat nöje. De flesta i dag äger inte en sparkstötting. Jag fick tag på min begagnade genom att svara på en annons. Nu drömmer jag om att susa förbi alla skridskoåkare på en monomed från Vansbro sparkfabrik.

4 kommentarer:

  1. Din monomed ser lite ostabil ut. Är det lätt att hålla balansen på den. Föredrar nog själv en dubbelmedstyp. Åkte mycket på en sådan för ca 60 år sedan. Blir lite nostalgisk av tanken.

    SvaraRadera
  2. Det var när jag letade efter en bild på spark som jag hittade monomeden. Företaget skriver att det tar ett tag att lära sig åka på den. Det kräver säkert god balans och jag skulle ha svårigheter. Om jag ska vara sanningsenlig tror jag att jag gör klokast i att hålla mig till min spark. Men medge att det vore roligt att kunna glassa bland alla tjusiga skridskoåkare.....

    SvaraRadera
  3. Lasse, en sak till, om det är 60 år sedan du åkte spark och du fortfarande är rask och rörlig, så är det väl dags att du ger dig ut på en sådan igen? Låt sparkstöttingen fylla dig med glädje!

    SvaraRadera
  4. Jo, jag har funderat på det, men jag har ett bra alternativ, en isjakt, som jag far omkring med på Mälaren. Man kan åka miltals på Björk- Prästfjärden just nu. Fast någon motion är det ju inte, men desto roligare!

    SvaraRadera