tisdag 26 januari 2010

Berta Hansson

Just nu är det en utställning med Berta Hansson på Konstakademien i Stockholm (till 14 februari). Jag tänker på en lunch med några författare en dag för några år sedan i samband med en kursdag på Författarförbundet. Samtalet rörde sig om konst och namn som Evert Lundquist, Claes Oldenburg och Berta Hansson. Varje gång ett nytt namn dök upp i diskussionen vände sig L till mig och förklarade vem det handlade om.

Efteråt var jag kraftigt irriterad. Var det inte snällt av L att informera mig och se till att jag hängde med i samtalet? Jovisst. Bara det att han förutsatte att jag inget visste. Han tog för givet att jag aldrig hade hört talas om de här konstnärerna. När jag i själva verket visste lika mycket som L.

Jag har försökt lära något av det här. Komma ihåg att ifall jag tror att någon är okunnig i en fråga ska jag inte börja föreläsa oombedd, för jag kan ha fel. I morgon 27 januari kl 18 kan man lyssna till ett panelsamtal om Berta Hansson på Konstakademien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar