tisdag 16 mars 2010

Mononyma människor


Det finns ett ord för allting. Ja, kanske inte för den där lilla pluppen längst ut på ett skosnöre. Kan den heta snörslut? Det finns i alla fall inget annat som heter så, jag har kollat. Föreställer mig att den här avsaknaden av ord ställer till problem. På morgonen säger skosnörefabrikören till sin förman: I dag väver vi 300 meter bruna och 500 meter svarta snören. Har vi hemma bruna och svarta du-vet-vad-jag-menar? Tänk om han visste att det heter snörslut, det skulle underlätta.

Vad heter konfettin som man får när man hålar papper? Jag kallar det pappetti = konfetti av papper. Snyggaste pappettin ger mitt ärvda hålslag från 1920-talet, den blir vågig på ett charmigt sätt.

Jag har nyss förstått att Darin, Robyn, Hamlet och Tintin har något gemensamt. De är alla mononymer, välkända under ett enda namn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar