tisdag 23 mars 2010

Tack för zinkpasta!

Tack Lars för att du tipsade om zinkpasta! Det funkade verkligen på mina självsprickor. Skönt att vara av med dem.

För tillfället undrar jag om strandnypon är så bra mot muskelinflammation som mina vänner påstår. Köpte en burk på hälsokosten i går till ett pris som leder tanken till rysk kaviar. Den stora förpackningen var fylld bara till hälften. En skum produkt? För det första finns det inget i naturen som heter strandnypon. Rosa canina hittar man under namnet stennypon i floran. Produkten ifråga innehåller GOPO och vad detta kan vara får man ingen förklaring till.

När vi ändå är inne på krämpor: Om du vaknar en morgon och finner att du haltar på väg efter tidningen, bli inte förskräckt. Det behöver inte vara så farligt. Det här hände mig i maj förra året. Sedan man på vårdcentralen uteslutit både hälsporre och skelettcancer bad jag min vän den erfarne ortopeden att titta på foten.

Han sa att det troligen rörde sig om bursit, en inflammation. Det finns ingen behandling och kan bli långvarigt. Jag skulle räkna med att vara återställd om ett år. Stämde ganska precis! Jag har haltat (alltid bara på morgonen) tills i början på mars och nu är foten OK igen.

3 kommentarer:

  1. Då måste jag prova "strandnypon" för jag har problem med mina lårmuskler.
    Som jag skrev i ett mail för något år sedan: jag är en trogen läsare av din blogg. Du har alltid intressanta reflexioner!

    SvaraRadera
  2. Jag googlade på "gopo nypon" och fick upp en artikel om "Nypon-superbär som lindrar ledvärk" där det stod mycket vackert om nypon. Om hälften är sant så är det ju bra. Är tydligen bra mot urinvägsbesvär också (billigare än tranbärsjuice)

    SvaraRadera
  3. Tack för dina vänliga ord! Hoppas strandnyponen hjälper dig. Jag är i alla fall mycket bättre i ryggen nu. Och sjukgymnasten har lärt mig en övning som ska motverka besvär som kan komma när man sitter stilla länge. Tio armhävningar före teaterbesöket och tio efteråt, är hans råd.

    SvaraRadera