fredag 27 augusti 2010

Charlie Chan

Bjurholm är en liten ort utanför Umeå. Hur kunde en pojke född 1879 i Bjurholm bli uppburen stjärna i USA och i film efter film på ett kritikerrosat sätt spela den kinesiske superdetektiven Charlie Chan? Jag påstår inte att frågan har hållit mig vaken men jag har undrat. Johan Werner Ölund hette han men artistnamnet i USA (familjen emigrerade när Werner var 12 år) blev Warner Oland. I The New Yorker läser jag att det har kommit ut en ny bok med titeln Charlie Chan: The Untold Story of the Honorable Detective and his Rendezvous with American History skriven av den Harvardutbildade kinesamerikanen Yunte Huang.

Författaren Earl Derr Biggers baserade sina berättelser om Charlie Chan på kinesen Chang Apana som arbetade vid Honolulu Detective Department och hade rykte om sig att vara den skickligaste, modigaste detektiven i Honolulus historia. En gång löste han en mordgåta genom att observera en filippinsk man som hade nya skor en morgon (han hade bytt sina leriga skor mot nya): ”Why you wear new shoes this morning?” En annan gång noterade han en silkestråd på en sovrumsmatta och fick fast en inbrottstjuv.

Warner Olands mor, står det i Huangs bok, hade ryskt ursprung. Olands slaviska drag hjälpte honom att spela kines. Det påstås han att var lite Charlie Chan även utanför filmrollen och gärna uttryckte smått filosofiska tankar. Som den här: ”Words, like sunbeams when concentrated, can burn.” Någonstans tror jag mig ha läst att Warner Oland besökte Bjurholm innan han dog 1938.

I dag fyller författaren Kerstin Ekman 77 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar