tisdag 24 augusti 2010

Ung kärlek

Pojken på pendeltåget var kanske 12 år. ”Ibland överraskar du mig” hörde jag honom säga i allvarlig ton. Han fortsatte: ”Men jag är kär i dig i alla fall.”

Föremålet för den vackre pojkens kärlek satt mittemot. Det var en blond kvinna mellan 25 och 30 år som tog emot pojkens ord med ett skratt. Hon hade ett intagande leende, en mycket smal midja och en imponerande byst. Jag påmindes om filmen Amarcord och den scen där en ung pojke fascineras av en butikskvinna med jättebröst.

Pojken, kvinnan och jag sammanstrålade vid 47:ans hållplats utanför Centralen. Var detta hans första kärlek? En äldre kusin? Eller en ung moster som skulle ta med grabben till Skansen? Ja, säkert en moster. Hans föräldrar hade börjat arbeta igen efter semestern medan hennes termin på universitetet inte hade startat ännu och nu hade hon fått förtroendet att ta hand om pojken under en dag. De skulle nog till Gröna Lund. Och hon skulle överraska sin unge släkting med att våga åka alla höga, fartfyllda attraktioner som nöjesfältet erbjuder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar