måndag 16 augusti 2010

Litet drama


Önskar att jag kunde visa en bild på snok från i lördags men jag var för långsam med kameran. Istället ser du den förskrämda grodan som var snokens tilltänkta middag.

Detta har hänt: I lördags satt G och jag på vår altan i Sigtuna och åt middag på gravad lax. (Att själv grava laxen är som alla vet ett do-it-your-self job som spar pengar och ger godare resultat). Plötsligt hördes ljud och över altangolvet skyndade en groda med långa jämfotahopp. Efter grodan kom en större snok och det är märkvärdigt hur fort en snok kan röra sig när den har span på något. I alla fall kom ormen av sig när den noterade oss. Jag önskar att jag kunde skriva att den väste, men det vore osant. Istället ringlade den tyst, förbittrad och svulten in under altantrappan.

Försök att fånga och bära grodan ut på gräsmattan misslyckades, den hoppade in under en liten soffa istället. Först när det blev mörkt och vi hade försvunnit in vågade den sig kanske ut.

Detta är tredje gången jag ser snok på tomten. Äter snokar sniglar? Nej, de slemmiga djuren skulle fastna i halsen. Det är synd, för annars hade ormen aldrig behövt gå hungrig på den här tomten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar