fredag 22 oktober 2010

Krig, kvinnor och gud


Min granne Beata Arnborg har inte synts till mycket de senaste två åren. Det har varit lite tomt faktiskt. Men Beata har bott månader i Göteborg för att forska i Kvinnohistoriska samlingarna vid Göteborgs universitet, hon har begravt sig i klipparkivet på Sigtunastiftelsen, hon har läst texter av alla slag och hon har gjort massor med intervjuer. För att sedan skriva den första biografin om Barbro Alving, Bang. Man förstår att det har varit ett mastodontarbete men nu ligger boken klar.

Jag kan uppfattas som jävig men den 462 sidor tjocka Krig, kvinnor och gud är en synnerligen välskriven bok. Tycker mig få ett heltäckande porträtt av en högt begåvad, ärelysten, framåt skribent som vann stor berömmelse men aldrig verkar ha varit lycklig och tillfreds. Man följer Bang i medgång och motgång. Läsaren får också en intressant bild av viktiga politiska skeenden under 1900-talet, i Sverige och utomlands.

Nu har Beata tid att gå promenader med Molly Bloom igen. Fångade paret på bild i går vid lunchtid.

För övrigt har Doris Lessing födelsedag. Hon föddes denna dag år 1919.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset om Bang-biografin. Den ska min mor få i julklapp. Så får ju jag läsa den efter henne!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Alltid smart att ge bort böcker som man vill läsa själv!

    SvaraRadera