onsdag 18 januari 2012

Strindbergsår i år


Det är Strindbergsår i år (det har gått 100 år sedan hans död) och eftersom jag har en volym av hans utgivna brev (dec. 1896 – aug. 1898) och Ockulta dagboken (i faksimil från 1970) i bokhyllan tänkte jag citera ur dessa verk under året. Här är ett utdrag ur ett brev till barnen Karin, Greta och Hans skrivet i Paris 4 december 1897:


Vill Ni nu gifva mig hvar sin julklapp: ett löfte hvar och en som Ni försöker hålla så godt Ni kan.

Karin: att icke i onödan reta menniskor med öfvermod och motsägelser, och att icke förtrycka syskonen.

Greta: att väga sina ord och inte vara alltför känslig.

Hans: att lägga band på sitt hastiga lynne.

Ser ni hade jag kunnat allt detta, hade lifvet varit mig och Er drägligare.

Lifvet är en svår konst och måste läras. Jag kunde det ej; och jag hade alla era fel, men saknade äfven Era små förtjänster. Det är således ingen predikan jag har rätt att komma med, endast en bön! för Er egen skull!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar