torsdag 25 november 2010

Viktigt att behålla bettet

Såg ett par domherrar i plommonträdet i går. Jag blir alltid en smula lycklig av att se det där vackert röda, runda fågelbröstet. Hoppas att de kommer tillbaka.

I söndags skrev Dagens Nyheter att tänderna är människans morrhår. Samspelet mellan tänder och hjärna är mer komplicerat än vad vi tidigare visste. Att tugga på något utlöser en mängd reaktioner i hjärnan.

Försök med råttor visar att finfördelad mat ger sämre inlärning än fastare mat som måste tuggas. Att tugga tuggummi förbättrade inlärningsförmågan hos försökspersoner jämfört med kontroller som inte tuggade tuggummi.

Jag tänker att förlusten av egna tänder kan bidra till depression hos gamla människor som tvingas använda lösgom. Måste vara viktigt att aldrig slappna av med tandborsten morgon och kväll. Men när experten i gårdagens artikel säger att man ska lägga hela två centimeter tandkräm på borsten frågar jag mig om det finns en koppling till tandkrämsindustrin, jag tar kanske hälften, det skummar alldeles tillräckligt i munnen och jag har inte haft ett hål på flera år.

Jag tuggar flourtuggummi efter varje måltid och efter avslutad tandborstning (ett råd jag fick från en professor i kariologi för några år sedan). Flour stärker tänderna. Vad som inte stod i DN:s artikel var att en läkare tidigare i år har rapporterat ett samband mellan tuggummi och rynkor. Kvinnor som ofta tuggar tuggummi har mer rynkor, har han funnit. Eftersom jag är alldeles tillräckligt rynkig, tar jag det lugnare nu. Det blir ett tuggummi istället för två.

2 kommentarer:

  1. Så valet står mellan försämrad inlärningsförmåga och rynkor. Fast eftersom jag inte gillar att tugga tuggummi, så blir det som det blir!
    Missade den artikeln, låter intressant - undrar om tröstätning och ätstörningar är kopplat till tuggandet.
    Margaretha
    som ogillar finfördelad mat

    SvaraRadera
  2. Jag tror att finfördelad mat gör att vi känner oss snuvade, vi blir utan den stimulans som tuggandet ger.

    För tröstätare och matmissbrukare kan tuggandet vara viktigare än maten som smaksensation och energikälla? Intressant hypotes. Varför inte. Någon borde forska på detta.

    SvaraRadera