tisdag 16 november 2010

Att leka är nödvändigt

På en loppis förra året köpte jag en faksimilupplaga av den första i Sverige tryckta boken. Titeln är Skapelsens sedelärande samtal eller Dyalogus creaturarum moralizatus som antagligen skrevs av Maynus de Mayneriis, läkare i Milano. Faksimilupplagan utgavs 1983 tillsammans med en svensk översättning vid femhundraårsminnet av den första utgivningen i Sverige.

Boken innehåller 122 berättelser illustrerade med träsnitt. Järnörten talar med vargen, rosenträdet med rapphönan, delfinen med ålen, karbunkeln med topasen, guldet med blyet, kvinnan med myrtenträdet och så vidare. Författarens syfte är att "på ett underhållande sätt ge sedelärande undervisning till utrotande av lasterna och dygdernas befordran”.

I bokens förord inhämtar jag detta: I ett religiöst verk kallat Collationes Patrum från 1101 står att en man tog anstöt då han fann evangelisten Johannes lekande med sina lärjungar. Johannes ska då ha sagt till mannen som bar på en pilbåge att spänna den. Sedan frågade han om mannen kunde hålla den ständigt spänd. Svaret var nej, om bågen var ständigt spänd skulle den antingen brytas eller sända iväg pilen med mindre kraft. Evangelisten påpekade då att människans sinne på samma sätt kan brytas om det aldrig får ge efter på sin anspänning.

Så är det, människan behöver spänna av med skämt och lek. Annars kommer vi att brytas ned och utföra våra vardagssysslor med mindre kraft. Nöje och njutning är viktigt om vi ska känna lycka och välbefinnande.

I lördags lekte jag att jag gick på Metropolitan i New York men i själva verket befann jag mig på Gröna Ladan i Sigtuna som mottog en direktsändning av den komiska operan Don Pasquale. Tramsig intrig, visst, men Donizettis musik var fin, sångarna var otroligt duktiga och verkade ha genuint roligt på scenen. En härlig föreställning som jag tror fick alla i den fullsatta salongen att spänna av.

För att höra den kvinnliga huvudrollsinnehavaren Anna Netrebko sjunga arian Quel guardi il cavaliere från första akten, en härlig aria som hon avslutar med en kullerbytta, gå till Metropolitan Opera och klicka på Don Pasquale.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar