torsdag 4 november 2010

Gingko vid Monk´s House


Jag satte ett gingkoträd för tre år sedan. Nu frågar jag mig om det står för nära gatan. Fast kanske är växtkraften inte lika stark här som i Sussex. Det gingkoträd som jag fann vid Monk´s House var högt och tjockstammigt, mätte uppskattningsvis en dryg meter runtom nedtill. Visste inte att det trädet kunde bli så stort.

På National Portrait Gallery såg jag senare ett porträtt av Iris Murdoch. Till vänster i bilden en kvist av gingko biloba. Man undrar varför. Detta var Goethes favoritträd. Kanske var det också Murdochs älsklingsträd.

2 kommentarer:

  1. Vi satte också ett Gingko för tre år sedan. Har det i kruka än så länge. Fick inspirationen i New York.
    Hälsningar Robert

    SvaraRadera
  2. Hej Robert! Mitt träd har stått ute på friland hela tiden. Jag var orolig i vintras men kylan gjorde ingen skada. Nu mäter trädet drygt 2 meter. Har bestämt mig för att gödsla det präktigt till våren.

    SvaraRadera