fredag 12 november 2010

Mot ett annat klimat


Vi kommer att få se många effekter av klimatförändringarna inom de närmaste decennierna, lärde jag mig av seminariet på länsstyrelsen i förrgår. Det blir varmare (0.5 – 1 grad varmare i östra Svealand). Snöperioden blir kortare. Våren kommer tidigare men eftersom jorden kommer att vara blöt är det osäkert om bonden kan utnyttja den längre växtsäsongen. Vi får torrare somrar. Höstarna blir längre och regnrikare vilket ger ökad risk för svampsjukdomar och sämre foderkvalitet. Översvämningar kan bli vanligare. Vi kommer att få mer ogräs och flera nya ogräs.

Vi får mer bekymmer med skadeinsekter också. Till exempel mer bladlöss. Nu uppträder det tre generationer bladlöss varje sommar, i framtiden kan det bli fyra och fem generationer.

Jordbruket svarar för 20 procent av de utsläpp som ger klimatförändringar. Men det går att minska de utsläppen med 20-25 procent om viljan finns. Till exempel med enkla beteendeförändringar som varsam körning (stänga av traktorn vid stillastående över en minut, inte gasa i nerförsbackar och så länge traktorn rullar av egen kraft, med mera sådant), mindre investeringar och systemskifte i jordbruket. Varför ventilera med hjälp av fläktar när det går att bygga ladugårdar med självdrag? Varför torka fodret när det går att lagra lufttätt vilket ger smakligare foder?

Vill du lära mer om klimatet i framtiden, gå till www.gradvis.se och www.smhi.se (se klimatförändring under Kunskapsbanken).

Vi som inte är jordbrukare kan vara klimatsmarta på vårt sätt, till exempel köra bil på miljövänligare sätt och äta mindre kött.

2 kommentarer:

  1. Det finns klimatskeptiker också. En finns här:
    http://claesjohnson.blogspot.com/
    Själv har jag inte valt sida än. Men jag kör för säkerhets skull min bil på hälften etanol och hälften bensin.

    SvaraRadera
  2. Tack för referensen. Jag gick in på matematikprofessor Claes Johnsons hemsida och blogg. Klimatfrågan är så komplex och jag är inte kompetent att förstå allt som Johnson skriver om. När vi inte vet allt, kan vi ändå göra något för säkerhets skull, precis som du.

    SvaraRadera