måndag 22 november 2010

Fullkornstips 2


Finns det ett fullkornsalternativ, så vill kroppen ha det. För sin hälsas skull. Köpte dinkelmannagryn fullkorn (8 g fiber för per 100 gram). Använde Vår Kokboks recept på mannagrynspudding (receptet på förpackningen är mindre bra) och fick en god efterrätt.

Till puddingen en saftsås på hemlagad jordgubbssaft och sagogryn. Blanda 6 dl lagom stark jordgubbssaft med 2 matskedar sagogryn. Koka tills grynen är genomskinliga (8-10 minuter).

Varför ska man besvära sig med att leta sagogryn (de jag fick tag i är danska) och koka saftsås? Därför att såsen ser rolig ut, som röd fiskrom i rött hav. Och för att det känns lustigt i munnen.

Bilden visar en lekskulptur i Fatbursparken i Stockholm.

2 kommentarer:

  1. Tack för sagogrynstipset. Det var säkert 60 år sen min mor gjorde saftsås med sagogryn. Fast jag tror vi kallade den sagogrynssoppa och åt den som dessert utan pudding. Men mannagrynspudding med saftsås åt vi ofta. Är det svårt att hitta sagogryn nuförtiden?

    SvaraRadera
  2. Jag hittade mina ofärgade sagogryn i närmaste ICA-butik. (Tror att de var rosa när jag var barn.) Hoppas att du hittar dem. Annars lovar jag att skicka dig en påse.

    SvaraRadera