torsdag 3 mars 2011

Prata om det


Vi måste börja prata om viktigare saker än melodifestivalen, vi måste börja prata om kött, skrev mediekrönikören Kristin Lundell efter att teve visat den franska dokumentären Stek åt alla (visas fram till 22 mars på SVT Play). Ja, det pratas mycket om växthusgaser och miljöförstörande ämnen och glaciärernas försvinnande men just köttets roll som miljöbov står sällan i fokus. Ingen får andas att svenska konsumenter kanske borde njuta färre gånger i veckan av kött. Stek åt alla är inte lika underhållande som en schlagertävling eller danstävling i teve men det är ett viktigare program.

Om efterfrågan på kött fortsätter att vara så stor som i dag, måste produktionen i världen fördubblas fram till 2050. I Amazonas skövlas skogen hej vilt och till 80 procent är det köttindustrin som står bakom, nötkreaturen behöver betesmark. Köttindustrin använder också mycket konstgödsel, bekämpningsmedel, bränsle till lastbilar med mera.

I programmet får man veta att om Belgiens befolkning skulle införa en köttfri dag i veckan skulle det ha samma effekt som att ta bort en miljon bilar under ett år. Skulle en köttfri dag i veckan vara en alltför stor uppoffring?

För övrigt anser jag att vi borde klara oss utan skumgodis. En påse skumgodis har lika stor klimatpåverkan som en portion fläskkött visar en studie från Institutet för livsmedel och bioteknik.För att tillverka ett kilo skumgodis krävs 3,6 kilo ingredienser och det är dessa som bidrar till utsläppet.

2 kommentarer:

  1. Så bra att du skriver om detta viktiga ämne!
    Jag har länge tänkt ta' upp detta i ett inlägg, men livet går fortare än jag, och jag har inte fått till det ännu. När (om) jag får ihop något tänkte jag länka till dig och några andra bloggare som tänker i samma banor.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Bra om vi är många som för fram en obekväm åsikt. Jag äter kött kanske en dag i månaden (lammkött, renkött) och saknar inget.

    SvaraRadera