Senast jag köpte The Daily Telegraph (28 april) hittade jag Jonas Jonassons bok The Girl Who Saved the King of Sweden (Analfabeten som kunde räkna) som
Pick of the Week; tidningens läsare får en kupong och kan köpa Jonassons nya bok för 2.99 pund i alla WHSmith-butiker.
I en intervju i samma tidning berättar den internationellt framgångsrike författaren att han först oroade sig för ifall hans första bok skulle bli antagen av ett förlag och sedan för om den skulle sälja i åtminstone 3 000 ex så att han kunde få skriva en bok till. Nu har "Hundraåringen som försvann" sålt i 8 miljoner exemplar över hela världen. Han berättar också att hans liv inte har förändrats så mycket av de stora inkomsterna -- Jonasson bor fortfarande i en by på Gotland där han har 15 hönor, två tuppar, en katt och en traktor från 1969.
Hur kan en författare sälja så oerhört mycket? Näthandeln har stor betydelse. Du kan bo i vilken liten by som helst och få böcker till låga priser
levererade inom några dagar.
Cheap words är rubriken på en lång artikel om Amazon i The New Yorker (Febr. 24, 2014). Artikeln börjar med att konstatera att Amazon -- döpt efter världens största flod -- är en internationell supermarket som säljer allt -- elartiklar, byggvaror, gräsklippare, leksaker, hundmat, blöjor, film, skor och mycket mycket mer. Ja, man säljer böcker också. Ingen vet säkert (företaget håller alla siffror hemliga) men det uppskattas att böcker svarar för omkring sju procent av Amazons omsättning i dag.
Det var 1992 som Amazon startades som en nätbokhandel av 30-årige Jeff Bezos. I dag är det en företagsjätte och de anställda som arbetar på lagren med att plocka ihop kundbeställningar (enligt The New Yorker tillåts ingen vara med i fackföreningar) håller på att ersättas av robotar. Bezos har också grundat ett bokförlag (men Bezos fru MacKenzie som är skönlitterär författare gav ut sin senaste bok på Knopfs förlag). Är det bra att ett företag både publicerar och säljer böcker? Kommer Amazon en dag att att ha skaffat sig världsherravälde för att sedan luta sig tillbaka och höja bokpriserna? Det finns risk för det, menar vissa.
Amazons låga bokpriser är ett resultat av tuffa förhandlingar med bokförlagen. Amazon kräver låga inköpspriser och låga fraktkostnader; man kräver också betalt för att exponera en bok på ett säljande sätt på hemsidan och man kräver en viss procent av förlagens årsinkomster från Amazon. Det är hårda bud som betyder att förlagen i sin tur pressar författaren att gå med på sämre villkor. Ett stort förlag som Random House ger Amazon en effektiv rabatt på 53 % på sina böcker medan mindre förlag kan tvingas gå med på så mycket som 60 %.
Amazon är väg att lansera sig i Sverige. Förlagen och bokhandlarna biter på naglarna. Författarna också. Alla utom Jonasson och några till. DN berättade i går om en färsk inkomstundersökning bland författare. Den visar ett ökat gap mellan ett litet skikt bästsäljande författare och övriga författare som i de flesta fall har ett annat arbete vid sidan om författandet.