fredag 15 november 2024

"Vågorna" i nyöversättning

 


Virginia Woolfs roman Vågorna kom 1931. Många håller den för att vara Woolfs bästa roman: poetisk, mångtydig,  tankeväckande. En bok som man behöver läsa flera gånger för att få ett grepp om. Omöjlig att återberätta för någon annan. Lite svår kanske.

Vågorna kom i svensk översättning av Jane Lundblad 1980. Glädjande nog har bokförlaget h:ström nu gett ut en nyöversättning av Margareta Backgård som visat sin stora skicklighet och lyhördhet för Woolfs prosa i flera tidigare översättningar. 

Den nya boken har ett välskrivet efterord av författaren Mats Kempe som, i likhet med Margareta Backgård, är ett hängivet fan sedan lång tid tillbaka. Börjar man läsa den här litterära ikonens verk blir man fast, så är det bara.

– Virginia Woolf var verkligen en fantastiskt kreativ, mångsidig och produktiv författare. Jag blir bara mer och mer förtjust och imponerad ju mer jag lär känna hennes texter och översättning innebär ju att man läser mycket noga, säger Margareta Backgård.

 

tisdag 12 november 2024

Smutsigt på H&M




H&M i Uppsala rymmer ett bottenplan med en trappa ned till herrkläder och en trappa till ett plan högre upp.  Trapporna, ljusa från början, är i dag mörkgrå av ingrodd smuts. Här och där  ser man nedtrampade svarta tuggummifläckar. När blev dessa trappor tvättade senast? Golvet på Uppsala station, där det går tusentals människor varje dag, är renare.

Smutsigt mode har man hört talas om (kläder tillverkade av barnarbetare). Nu har vi smutsiga butikslokaler.
 

Är detta trappan ned till en skum källarlokal?  Nej, det är trappan ned till H&M herrkläder.

 

Är vi på väg tillbaka till det Lort-Sverige som Ludvig Nordström skrev en bok om 1938? 

måndag 4 november 2024

Förorenad entré vid Uppsala stadsteater


Pelare utanför entrén till Uppsala stadsteater

Framför entrén till Uppsala stadsteater står 12 stiliga pelare av granit, antagligen bästa bohuslänska granit. Alla utom en är nedkissade. Man eller hund? Kanske båda, men mest män, det är stora mörka kissfläckar.  

Teaterbesökarna möts av äckliga, urinfläckade stenpelare. Det ser förfärligt ut. Att kissa på dessa pelare är att kissa på kulturen.

Vad kan teatern göra? Mitt förslag är att man sätter upp strålkastare som aktiveras och lyser starkt tillsammans med ett högljutt larm så snart någon ställer sig vid en pelare och förorenar.  Plus övervakningskamera som fångar männen på bild så att de kan identifieras och  bötfällas.  

Dessutom kan teatern lägga 10 kr på varje biljett som tvättavgift. Så att man får råd att då och då tvätta pelarna och stenläggningen i entrén.



söndag 3 november 2024

Sara Lidmans Jernbanan i Uppsala



Jag har träffat Sara Lidman en enda gång, när vi delade säte på bussen från Umeå flygplats in till centrala Umeå. Sa jag något om att jag beundrade hennes författarskap? Nej, jag var stum, star struck.  

Nu har jag sett hennes pjäs Jernbanan uppförd på Uppsala Stadsteater. Sara Lidman skulle ha älskat den föreställningen, det är jag viss om. Vilka skådespelarprestationer.

Men kläderna. Jag hade sett en video på stadsteaterns hemsida där formgivaren Nina Sandström säger att hon använde sig av äldre material, äldre tekniker och historiskt snitt för att skapa rätt sorts kläder till människorna i den västerbottniska socknen Lillvattnet. Jag väntade mig genuina tyger och plagg som jag skulle känna igen, jag har ändå bott några år rätt nära Missenträsk.

Döm om min förvåning när jag finner att Nina Sandström har kastat en massa glitter över västar, kjolar och kostymer. Varför skulle Lillvattnetkläderna lyxas till och bli glammiga? Nina Sandström förklarar inte det tilltaget i sin video. 

Som jag och varje annan västerbottning vet var mässingsluckorna på kakelugnen det enda som blänkte i Lillvattnet. Sara Lidman skulle ha förvånat sig över paljetterna på scenen i Uppsala Stadsteater. Men vad taga de sig till? skulle hon ha sagt.