Numera är det sällan man ser någon sitta med en tidning (eller en bok) på pendeltåget. Istället är resenären upptagen av sin mobil. Såväl tidningsägarna som förlagen har sett sina inkomster minska.
I Svenska Dagbladet i dag skriver Malin Ekman att Schibsted, tidningens ägare, har slagit in på samma väg som Google och Facebook. Man vill att online- läsarna ska logga in så att tidningen kan skapa sig en bild av dem, upprätta algoritmer, som gör det möjligt att anpassa annonserna efter användarna -- så som Google gör -- och anpassa innehållet efter läsarna på samma vis som Facebook. Det här projektet, som kommer att kosta flera hundra miljoner kronor, är tänkt att vara sjösatt om ett år. Ska inloggningssystemet lyckas? Ska det rädda journalistiken? Vem vet.
När jag senast köpte The Daily Telegraph, utgiven i London, såg jag vad jag inte observerat tidigare: flera halvsidesreportage om olika produkter och företag som gav sken av att vara skrivna av tidningens journalister. Dock gavs inget namn på skribenten. En rubrik var " My perfect coffee moment. In association with Starbucks" och artikeln handlade om en trebarnsmammas underbara stund med en kopp kaffe (Starbucks får vi förmoda) när maken och barnen lämnat huset på morgonen. Kvinnan, som är namngiven, syns på bild (otroligt vacker) avslappnad med kaffekoppen i handen.
Vad ska vi kalla den här hybriden? Reklamartikel? Är det rätt väg att gå för en tidning med sviktande intäkter? Jag tror inte det. Läsaren vill ha klara skiljelinjer mellan reklam och redaktionellt material.
Kanske får vi, som en av mina vänner tror, en enda papperstidning i fortsättningen, en public service-tidning som motsvarar SR och SVT.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar